پرسش و جستجوي درس 8: درس نهم: جنگ جهاني اول و تأثير آن بر ايران:
تاريخ : دو شنبه 6 آذر 1391برچسب:, | 14:0 | نویسنده : Amir

 

پرسش و جستجوي درس 9:
درس دهم: پايان حكومت قاجارها و آغاز حكومت رضاخان

 

  1- چه كسي تهديد روس ها را مبني بر اخراج شوستر از ايران پذيرفت؟

ج: ناصرالملك  

 

  2- چرا پس از تاج گذاري احمدشاه افراد سودجو توانستند قدرت را به دست بگيرند؟

زيرا او فردي كم تجربه بود و در اداره ي امور كشور نقش مهمي نداشت. بنابراين عده اي از افراد سودجو يا وابسته به بيگانه قدرت را در دست گرفتند.  

 

  3- قيام هايي نظير قيام ميرزاكوچك جنگلي به چه منظوري صورت گرفت؟

گروه هايي از مردم كه خواهان استقلال كشور و اصلاح امور بودند، به مبارزه عليه بيگانگان و وابستگان آن ها برخاستند.  

 

  4- ايتاليا جزء اتحاد مثلث بود يا اتفاق مثلث؟

ايتاليا، آلمان و اتريشمجارستان اتحاد مثلث ناميده مي شدند و انگليس – روسيه و فرانسه به اتفاق مثلث يا متفقين مشهور شدند يك سال پس از شروع جنگ ايتاليا از اتحاد مثلث جدا شد و به متفقين پيوست.  

 

  درس دهم: پايان حكومت قاجارها و آغاز حكومت رضاخان
سياست جديد انگلستان در ايران:

خوانديد كه هم زمان با جنگ جهاني اول نيروهاي روسيه وانگلستان وارد ايران شدند. انگليسي ها در نواحي جنوبي و روس ها در نواحي شمالي كشور مستقر شدند. در سال 1917 م. مردم روسيه علت حكومت ستمگر تزارها قيام كردند و سرانجام به پيروزي رسيدند. بر اثر وقوع انقلاب روسيه نيروهاي روسيه شمال ايران را ترك كردند. اما انگليسي ها با استفاده از اين فرصت سلطه ي خود را بر تمام قسمت هاي ايران گسترش دادند. اما آن ها با خارج كردن نيروهاي خود از ايران و ترجيح سلطه ي غيرمستقيم بر سلطه ي مستقيم تصميم گرفتند تا هم حكومت ايران را با اين كار بر خود وابسته كنند و هم با صرف هزينه هاي نقدي از نفرت مردم بكاهند.  

 

  كودتا:

سرانجام انگليسي ها براي اجراي سياست استعماري جديد خود، شخصي به نام سيدضياءالدين طباطبايي درنظر گرفتند. آنان درصدد برآمدند تا سيدضياء را به عنوان نخست وزير به احمدشاه تحميل كند تا زمينه ي كارهاي بعدي برايشان فراهم شود. براي ترساندن احمدشاه نيز شخصي به نام رضاخان را كه از افراد نظامي در قزوين بود، مناسب ديدند. بدين منظور در سوم اسفندسال 1299 ه.ش نيروهاي تحت فرمان رضاخان از قزوين به تهران آمدند و احمدشاه را وادار كردند تا سيدضياء الدين را به نخست وزيري منصوب كنند. رضاخان نيز به عنوان فرمانده ي كل قوا تأمين شد. اولين گام انگلستان براي تشكيل حكومت موردنظر خود در ايران بود.  

 

  تغيير سلطنت:

در سال 1302 ه.ش رضاخان به پشتيباني انگليسي ها موفق شد نخست وزير شود. وي پس از رسيدن به نخست وزيري فعاليت هاي وسيعي در جهت سياست نوين انگلستان آغاز كرد. حمايت انگلستان از رضاخان و نيز سركوبي مخالفان آگاه، زمينه را براي تغيير سلطنت آماده كرد. سرانجام رضاخان در سال 1304 ه.ش مجلس مؤسسان را براي تغيير سلطنت تشكيل داد. نمايندگان اين مجلس سلطنت قاجار را منقرض كردند و رضاخان را به شاهي رساندند و رضاخان، رضا شاه خوانده شد.
رضاخان كه قبل از رسيدن به سلطنت به جلب حمايت روحانيت مي پرداخت، با رسيدن به سلطنت، دين را مانع پيشرفت كار خود دانست. از جمله وادار كردن زنان به كنار گذاشتن حجاب (كه با مقاومت و درگيري مردم مواجه شد).  

 

  شهادت آيت الله مدرس:

آيت الله سيدحسن مدرس ازجمله علماي بزرگي بود كه در طول حيات خويش دست به مبارزه اي پيگير با استبداد و استعمار زد. پس از فتح تهران و گشايش دوباره ي مجلس شوراي ملي مراجع نجف كه مدرس را شخصيتي صاحب صلاحيت در امور مذهبي و سياسي مي دانستند به او و چند تن ديگر مأموريت دادند تا طبق متمم قانون اساسي به عنوان مجتهد طراز اول در جلسات مجلس شركت كنند و بر مصوبات آن نظارت داشته باشند. پس از به قدرت رسيدن رضاخان مدرس كه مي دانست انگليسي ها رضاخان را به قدرت رسانده اند با وي سخت به مبارزه پرداخت. او سرانجام در سال 1316 به دستور رضاخان به شهادت رسيد.  

 

  پرسش از متن درس 10:
1-
مشكل انگليسي ها در ارتباط با اجراي سياست جديدشان در ايران چه بود؟ و چه تصميمي براي حل آن گرفتند؟

ج: مشكل انگليسي ها اين بود كه حكومت قاجار (احمدشاه) توانايي لازم براي تأمين اهداف آن ها را نداشت بنابراين درصدد برآمدند تا حكومتي دلخواه و مطيع خود را در ايران تشكيل دهند به نظر آن ها اين حكومت مي بايست آن قدر قوي باشد كه سراسر ايران را به طور يك پارچه در سلطه خود بگيرد و آن را مطابق خواست آن ها اداره نمايد.  

 

  2- در سال.....رضاخان به پشتيباني .......موفق شد نخست وزير شود.

ج: 1302 ه.ش – انگليسي ها  

 

  3- چه عواملي در زمان احمدشاه زمينه را براي تغيير سلطنت آماده كرد؟

ج: حمايت انگلستان از رضاخان، ضعف احمدشاه و نبودن او در كشور، عوامفريبي رضاخان و نيز سركوبي مخالفان آگاه زمينه را براي تغيير سلطنت آماده كرد.  

 

  4- مجلس مؤسسان را چه كسي و به چه منظوري تشكيل داد؟

ج: رضاخان براي تغيير سلطنت  

 

  5- انگليسي ها براي اين كه موقعيت دست نشانده خود (رضاخان) را تثبيت كنند چه كردند؟

ج: آنان براي اين كار سعي كردند او را مردي وطن پرست، اصلاح طلب و ضدبيگانه معرفي نمايند.  

 

  6- چند مورد از عوامفريبي هاي رضاخان را نام ببريد؟

ج:ازجمله عوامفريبي هاي رضاخاني اين بود كه خود را مردي ضدبيگانه، حامي مردم، تأمين كننده امنيت و آرامش كشور معتقد به مسائل مذهبي معرفي مي كرد.

 



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







  • قالب وبلاگ