قوانين نقل و انتقالات بازيکنان (بخش دوم)
تاريخ : سه شنبه 29 اسفند 1391برچسب:, | 11:47 | نویسنده : Amir

پيش نويس نهايي قانون نقل و انتقالات که براساس توافق با سازمان ليگ حرفه اي فوتبال ايران توسط اتحاديه فوتبال ايران مطابق با الزامات لازم الاجراي فيفا تهيه شده است، تدوين شد .

پيشنويس اين قوانين براي مطالعه باشگاهها ارائه شده تا توسط باشگاه ها مطالعه شود . همچنين نسخه اي هم براي ورزش سه ارسال شد که در چند بخش ارائه شده است :


فصل سوم - ثبت بازيکنان

ماده 8: ثبت نام بازيکنان

8.1 - بازيکنان تنها مي‌توانند در طي يکي از دو دوره نقل و انتقالات قبل از آغاز فصل و يا در نيم فصل ثبت نام شوند و تنها بازيکن ثبت نام شده مجاز به شرکت در مسابقات رسمي مي‌باشند و متعهد خواهند بود که به قوانين و مقررات فيفا، کنفدراسيون فوتبال آسيا (AFC) و فدراسيون فوتبال جمهوري اسلامي ايران احترام بگذارد و آن‌ها را رعايت کند.

8.2 - هر بازيکن تنها مي تواند در يک زمان با يک باشگاه ثبت قرارداد شده باشد.

8.3 - هر بازيکن در هر فصل مي‌تواند براي دو باشگاه به صورت قطعي يا قرضي بازي نمايد.

8.4 - بازيکن ها ممکن است که حداکثر با سه باشگاه در طول يک فصل ثبت شوند. در طول اين مدت، بازيکن تنها واجد شرايط بازي در مسابقات رسمي براي دو باشگاه مي باشد. به عنوان استثنا بر اين قانون، بازيکني که بين دو باشگاه متعلق به فدراسيون هايي با فصول مسابقاتي داراي همپوشاني(براي مثال شروع فصل فوتبال در تابستان/ پائيز در مقابل زمستان/ بهار) منتقل مي شود ميتواند واجد شرايط بازي در مسابقات رسمي براي باشگاه سوم در طول فصل مربوطه باشد به شرط آنکه او کاملاً از تعهدات قراردادي باشگاه هاي قبلي خود تبعيت نموده باشد. به همين ترتيب، مقررات مربوط به دوره هاي ثبت و همچنين حداقل طول يک قرارداد نيز بايد رعايت شوند.

8.5 - تحت هر شرايط، بايد توجه خاصي به يکپارچگي ورزشي مسابقه انجام پذيرد. به طور مشخص ، يک بازيکن نمي تواند در بازيهاي رسمي براي بيش از دو باشگاه در مسابقات ليگ برتر يا جام حذفي در طول همان فصل شرکت نمايد که اين امر تابع قواعد خاص محدودکننده مسابقات فدراسيون فوتبال جمهوري اسلامي ايران مي باشد.

8.6 - هر باشگاه در طول فصل مي‌تواند حداکثر 2 بازيکن آزاد و حائز شرايط که در زمان مقرر نقل و انتقال نتوانسته‌اند قرارداد منعقد نمايند با رعايت استثناي پيش بيني شده در بند 9.3 مذکور در ذيل، قرارداد امضاء نمايد.

ماده 9: دوره نقل و انتقالات

9.1 - دوره نقل و انتقالات در يک فصل که توسط فدراسيون فوتبال مشخص و به اطلاع فيفا خواهد رسيد و هيأت‌رئيسه حداکثر مدت تعيين شده براي نقل و انتقال، تبادل بازيکن، فسخ قرارداد و جايگزيني بازيکنان با علت منصفانه ورزشي و تکميل ليست اسامي و استخدام بازيکن از طريق انتقال موقت و يا حذف و اضافه بازيکنان سرباز خود اعلام مي‌دارد در اين زمان باشگاه‌هاي عضو ليگ مي‌توانند با رعايت دقيق مفاد آئين‌نامه نقل و انتقالات حداکثر با هفت بازيکن جديد که حائز شرايط باشند قرارداد منعقد و ثبت نام نمايند، مشروط بر آن‌که سقف تعداد بازيکنان مربوط به هر باشگاه رعايت شده باشد.

9.2 - اولين دوره ثبت بعد از پايان يافتن فصل آغاز شود و بايد 2 هفته قبل از آغاز فصل جديد پايان يابد و اين دوره نمي تواند از دوازده هفته تجاوز نمايد. دوره ثبت دوم در اواسط فصل شروع شده و نمي تواند بيش از چهار هفته ادامه يابد. دو دوره ثبت در طول فصل بايد حداقل 12 ماه قبل از اجرا در سيستم انطباق انتقال (TMS) وارد شود ( مراجعه شود به ضميمه 3).

9.3 - بازيکنان ميتوانند تنها در طول يکي از دو دوره ثبت نام ساليانه تعيين شده توسط فدراسيون فوتبال ثبت شوند. به عنوان استثنايي بر اين قاعده، يک بازيکن حرفه اي که قرارداد وي قبل از دوره نقل و انتقالات خاتمه يافته است ميتواند در خارج از فصل نقل و انتقالات، ثبت شود. فدراسيون ها مجاز به ثبت کردن چنين بازيکن حرفه اي به شرط توجه خاص به يکپارچگي ورزشي مسابقات مربوطه مي باشند. در صورتي که يک قرارداد با دليل موجه فسخ گردد، فدراسيون فوتبال مي بايد اقداماتي احتياطي اتخاذ نموده تا از سوء استفاده از اين امر جلوگيري نمايد.

9.4 - بازيکن ها تنها ميتوانند با رعايت استثنا پيش بيني شده در بند 9.3 فوق الذکر با تسليم يک درخواست معتبر از باشگاه به فدراسيون فوتبال در طول يک دوره نقل و انتقال ، ثبت شوند.

9.5 - مقررات مربوط به دوره هاي ثبت براي مسابقه هايي که تنها آماتورها در آن شرکت دارند اعمال نمي شود.

9.6 - باشگاه‌هاي دارنده بازيکنان موظف هستند، مشخصات کامل و تايپ شده همراه عکس اسکن شده هر يک از بازيکنان خود را با قيد شماره پاسپورت، شماره پيراهن، کد ملي، نام پدر، محل و تاريخ تولد، شماره تماس و نشاني براي برگزارکننده مسابقات ارسال نمايد.

ماده 10: شناسنامه فوتبالي بازيکن

فدراسيون فوتبال موظف است که شناسنامه فوتبالي بازيکن که دربردارنده اطلاعات مربوط به بازيکن است به باشگاهي که بازيکن در آن ثبت کرده است ارائه نمايد. شناسنامه فوتبالي بازيکن بايد نام باشگاه (هايي) که بازيکن از زمان دوازدهمين فصل تولدش با آنها قرارداد ثبت کرده را دربرداشته باشد. اگر روز تولد مابين دو فصل قرارگيرد، پاسپورت بازيکن بايد به باشگاه هايي که او در طول فصل متعاقب روز تولدش با آن ثبت کرده، اشاره نمايد.

ماده 11: مجوز انتقال بين‌المللي (ITC)

11.1 - دريافت مجوز انتقال بين المللي (ITC) از طريق سيستم انطباق انتقال ) (TMS براي بازيکناني که قرارداد حرفه‌اي دارند صورت مي‌پذيرد. بازيکنان ثبت شده در يک فدراسيون تنها ميتوانند زماني در فدراسيون فوتبال ثبت شوند که فدراسيون فوتبال يک گواهي انتقال بين المللي (ITC) را از فدراسيون قبلي دريافت کرده باشد. ITCبايد بدون هزينه و بدون هيچ شرط يا محدوديت زماني صادر شود. هر گونه شروط مغاير با اين اصل، باطل و بي اعتبار خواهند بود. فدراسيون صادر کننده ITC بايد يک نسخه از آن را به فيفا تسليم نمايد. روند اداري براي صدور ITC در ضميمه 3 از اين قوانين ذکر شده اند.

11.2 - فدراسيون ها از درخواست ITC براي بازيکنان براي اجازه شرکت در مسابقات دوستانه منع ميگردند.

11.3 - فدراسيون فوتبال مي بايد پس از ثبت به عنوان بازيکن حرفه اي و بعد از دريافت ITC، باشگاه (هاي) فدراسيون (هايي) که بازيکن از 12 تا 23 سالگي در آنها تعليم و آموزش يافته است را به صورت کتبي مطلع نمايند.

11.4- ITC براي بازيکنان زير 12 سال ضروري نمي باشد.

ماده 12: درخواست براي ثبت نام

درخواست ثبت نام يک بازيکن با يک نسخه از قرارداد بازيکن همراه مدارک بند 9.6 فوق الذکر ارسال شود. سازمان ليگ صلاحيت در نظر گرفتن هر نوع اصلاحيه قراردادي يا توافقات اضافي که به موقع تسليم نشده اند را دارا مي باشد.

ماده 13: بازيکن¬هاي ثبت نام نشده

بازيکني که قراردادش ثبت نگرديده و در بازي رسمي شرکت مي‌کند به صورت غيرقانوني بازي کرده درآن صورت نتيجه مسابقه به نفع تيم مقابل تغيير يافته وحسب آئين‌نامه انضباطي جرايم يا مجازات‌هايي براي بازيکن و باشگاه اعمال مي¬شود.اما چنانچه تشکيلات رسمي برگزارکننده مسابقه مرتکب اشتباه شده باشند تيم مزبور بازنده نمي‌شود و طبق نظر اتاق حل اختلاف عمل خواهدشد.

ماده14 : ليست اسامي بازيکنان

14.1 - هر باشگاه مي‌تواند در هر فصل با در نظر گرفتن شرايط زير حداکثر نام بيست و هفت بازيکن را جهت شرکت در مسابقات رسمي ثبت وارائه نمايد.

14.1.1 - از جمع 27 نفر بازيکن ثبت شده، حداقل مي‌بايد20 بازيکن داراي قرارداد حرفه¬اي باشند.

14.1.2 - ازجمع 27 نفر بازيکن ثبت شده، حداقل مي¬بايد 6 بازيکن باشرايط سني زير 23 سال باشند.

14.1.3 - هر باشگاه عضو ليگ برتر و دسته اول در زمان مجاز نقل و انتقالات اول فصل مي‌تواند حداکثر با پنج بازيکن عضو باشگاه‌هاي ليگ برتر قرارداد حرفه¬اي منعقد نمايد.

14.1.4 - تيم‌هاي صعودکننده به ليگ برتر در زمان مجاز نقل وانتقالات اول فصل مي‌توانند حداکثر با شش بازيکن عضو باشگاه‌هاي ليگ برتر قرارداد حرفه¬اي منعقد نمايد.

14.1.5 - بازيکنان تيم¬هاي نزول‌کننده از ليگ برتر به ليگ دسته اول باشگاه هاي کشور سهميه ليگ برتري محسوب مي شوند.

14.1.6 - اگر چنانچه بازيکنان فصل قبل حداقل در پنج بازي در ليست اسامي 18 نفر مسابقه قرار نگيرند سهميه ليگ برتري محسوب نمي شوند.

14.1.7 - سهميه‌هاي تعيين شده ليگ برتري فقط درآغاز فصل مسابقات اعتبار دارند و در زمان مجاز نقل و انتقالات نيم فصل سهميه¬هاي تعيين شده فاقد اعتبار مي‌باشد.

14.1.8 - در زمان مجاز نقل وانتقالات نيم فصل، باشگاه‌هاي حاضر در ليگ برتر و ليگ دسته اول مي¬توانند تا سقف چهار نفر (بدون قيد و شرط) از سهميه ليگ برتري نسبت به جذب بازيکن تا سقف حداکثر بازيکنان تعيين شده از سوي سازمان ليگ بازيکن اعم از بازيکنان آزاد، انتقال قطعي، سه جانبه، قرضي، مبادله‌اي، سرباز، مصدوم، خارجي واجدشرايط در چهارچوب مقررات و آئين¬نامه¬هاي جاري اقدام نمايند.

14.1.9 - در طول نيم فصل اول اگر چنانچه بازيکن و باشگاه قطع همکاري نمايند (فسخ قرارداد يا دريافت رضايتنامه) بازيکن آزاد شناخته شده و در زمان مجاز نقل و انتقالات نيم فصل با رعايت ساير مقررات مي تواند جذب باشگاه مورد علاقه شود و متقابلاً باشگاه نيز مي تواند بازيکن مورد نظر خود را با رعايت ساير مقررات جايگزين نمايد.

14.2 – هرباشگاه مي تواند باشرايط زير حداکثر چهار بازيکن خارجي را استخدام و ثبت نام نمايد:

الف: حداقل يک بازيکن آسيائي باشد؛

ب: بازيکنان آسيايي ، اقيانوسيه و نيوزلند مي بايست حداقل در سه فصل گذشته سابقه بازي در مسابقات ليگ قهرمانان آسيا (ACL) و يا عضويت در تيم هاي ملي بزرگسال و يا اميد کشور متبوع را داشته باشند؛

ج: بازيکنان کشورهاي آفريقايي و آمريکاي شمالي مي بايست حداقل در سه سال گذشته عضويت تيم هاي ملي بزرگسال يا اميد کشور متبوع را داشته باشند؛

د: بازيکنان اروپايي يا آمريکاي جنوبي و يا بازيکنان ساير قاره ها، شاغل در اروپا و آمريکاي جنوبي مي بايست حداقل در سه فصل گذشته عضويت در دو رده بالاي مسابقات کشور مبدأ را داشته باشند؛

ه: باشگاه ها مي توانند چهار بازيکن خارجي خود را همزمان در هر بازي به کار گيرند؛

و: مدارک مربوط به احراز شرايط استخدام بازيکن خارجي شامل (تأئيديه فدراسيون و باشگاه دارنده بازيکن) به عهده باشگاه گيرنده مي باشد وفدراسيون فوتبال و سازمان ليگ هيچگونه مسئوليتي در قبال استعلام مدارک فوق نخواهند داشت؛

ز: استخدام بازيکنان خارجي در رده سني اميد (21-18) داراي شرايط مندرج در جذب بازيکنان خارجي مي باشد؛

ح: استفاده از بازيکنان خارجي رده سني اميد مشمول سهميه هاي تعيين شده در آئين نامه نقل و انتقالات بازيکنان مي باشد.

14.3 - باشگاه هاي حاضر در ليگ دسته اول به هيچ وجه مجاز به جذب و استخدام بازيکن خارجي نمي باشند.

14.4 - انطباق وضعيت بازيکنان خارجي با قوانين فدراسيون و وزارتخانه‌هاي ذي‌ربط بر عهده باشگاه‌ها بوده و پس از تعيين وضعيت و ارائه ITC ثبت‌نام شده و مجوز حضور در مسابقات صادر خواهد شد.

14.5 - بر اساس قوانين فيفا، قرارداد منعقده بين باشگاه و بازيکن معتبر بوده و نمي‌تواند به علت عدم موفقيت در تست‌هاي فني، پزشکي يا عدم دريافت مجوز کار و اقامت لغو گردد، لذا کليه باشگاه‌ها موظف هستند قبل از انعقاد هر گونه قرارداد از سلامت و انطباق وضعيت بازيکنان خارجي خود با قوانين جاري وزارتخانه‌ها و مبادي ذي‌ربط اطمينان حاصل نمايند.

14.6 - باشگاه‌ها مي‌توانند تا حداکثر 10 نفر از بازيکنان دو رده سني پائين تر خود (اميد زير 21 سال – 7 نفر و جوانان زير 19 سال- سه نفر) را در صورت داشتن تيم‌هاي پايه ‌(زير 14سال، نوجوانان، جوانان و اميد) مشروط به ثبت‌نام و شرکت در مسابقات رده سني و دستجات مربوطه که از طرف هيأت‌هاي استاني يا فدراسيون برنامه‌ريزي و برگزار مي‌شود به ليست 27 نفر معرفي شده اضافه نمايند. اضافه شدن اين نفرات هيچ گونه حق جديدي براي باشگاه در مورد بازي‌هاي هم زمان اين بازيکنان در مسابقات سني مربوطه يا مسابقات تيم‌هاي ملي رده مربوطه ايجاد نمي‌کند. مهلت معرفي و استفاده از اين دسته بازيکنان از ابتداي فصل تا محدوده زماني نقل و انتقالات نيم فصل مي‌باشد.

تبصره: باشگاه ها موظفند در ليست 18 نفره خود حداقل 2 نقر . در ليست 11 نفر حداقل 1 نفر از اين بازيکنان را قرار دهند و در موقع تعويض بايد با افراد همين رده تعويض شوند.

ماده 15 - مذاکره باشگاه با بازيکن

15.1 - هر باشگاهي که قصد انعقاد قرارداد با يک بازيکن حرفه اي را دارد قبل از شروع مذاکرات با وي بايد باشگاه کنوني بازيکن را کتباً از اين امر مطلع سازد. يک بازيکن حرفه اي تنها در صورتي مجاز به عقد قرارداد با باشگاه ديگري مي باشد که قرارداد وي با باشگاه کنوني پايان يافته يا در طي شش ماه آينده پايان خواهد يافت. هر نوع تخلف از اين قاعده منجر به جريمه هاي متناسب خواهد شد.

15.2 - هر باشگاه در صورتي مي تواندکه با بازيکني که داراي قرارداد مي باشد وارد مذاکره شودکه باشگاه خواهان و يا بازيکن مجوز کتبي از باشگاه انتقال دهنده داشته باشند. هيچ بازيکن تحت قرارداد حق ندارد بدون مجوز کتبي باشگاهش با يک باشگاه ديگر وارد مذاکره شود حتي اگر اين مذاکره به طور غير مستقيم و توسط نماينده قانوني بازيکن صورت گيرد. در صورت اثبات چنين حالتي، بازيکن مشمول جريمه نقدي تا يک‌صد ميليون ريال از طرف سازمان ليگ مي‌شود که 60 % جريمه مزبور به حساب باشگاه دارنده بازيکن و 40% مابقي به حساب سازمان ليگ منظور خواهد شد.

15.3 - هر باشگاهي که در رسانه‌هاي گروهي نسبت به استخدام يک بازيکن از باشگاه ديگر ابراز علاقه نمايد در صورت اثبات مذاکره اعم از مستقيم و غير مستقيم، مقصر تلقي مي‌شود و با نظر کميته وضعيت بازيکنان تا مبلغ دويست ميليون ريال جريمه خواهد شد که 60% جريمه مزبور به حساب باشگاه دارنده بازيکن و 40% به حساب سازمان ليگ منظور خواهد شد.

15.4 - هيچ باشگاهي حق ندارد با پرداخت مبالغي يا مزايايي به بازيکنان يا نمايندگان قانوني و کارگزاران رسمي بازيکنان آن‌ها را به ماندن در باشگاه يا عقد قرارداد تشويق کند

15.5 - هر بازيکن آزاد مي‌تواند شخصاً يا به وسيله نماينده‌اش براي عقد قرارداد با يک باشگاه وارد مذاکره شود.

ماده 16: اجراي مجازات هاي انضباطي

هرنوع مجازات انضباطي که براي يک بازيکن قبل از انتقالش در نظر گرفته شده بايد توسط فدراسيون جديدي که بازيکن در آنجا ثبت نموده است اجرا يا اعمال شود. فدراسيون قبلي متعهد ميشود که به فدراسيون جديد هر نوع مجازات انضباطي را به طور مکتوب و همراه با صدور ITC به فدراسيون جديد اطلاع دهد. کميته انضباطي فدراسيون فوتبال مي‌تواند مجازات هاي انضباطي را بر باشگاه‌ها يا بازيکناني که تعهدات عنوان شده در اين مقررات را رعايت نکنند، اعمال نمايد.

ماده 17: بازيکنان مشمول(مقررات وظيفه عمومي)

17.1- کليه باشگاه‌ها موظفند از عقد قرارداد و بکارگيري بازيکناني که به سن 19 سال تمام رسيده (سال احضار براساس مقررات وظيفه عمومي) و وضعيت نظام وظيفه خود را مشخص نکرده‌اند، خودداري کنند.

17.2 - برابر ماده 50 آئين نامه اجرائي قانون خدمت وظيفه عمومي ارائه مدارک مشروحه ذيل مبين روشن شدن وضعيت نظام وظيفه بازيکنان محسوب مي‌شود:

کارت پايان خدمت، کارت معافيت دائم، کارت معافيت موقت در مدت زمان اعتبار، گواهي تحصيلي با تأييديه حوزه نظام وظيفه، گواهي استخدام در نيروهاي مسلح، گواهي تعهد خدمت در وزارتخانه‌هاي آموزش و پرورش، بهداشت، سازمان کشتيراني و ديگر سازمان‌هاي تأئيد شده، برگ اعزام بدون مهر غيبت وگواهي اشتغال به خدمت دوره ضرورت.

17.3- بازيکنان شاغل به خدمت در دوره ضرورت مي‌توانند با کسب مجوز کتبي از مديريت تربيت بدني نيروهاي مسلح جمهوري اسلامي ايران هر فصل در ساير باشگاه‌هاي غير نظامي و يا باشگاه قبلي بازيکن تحت قرارداد ثبت نام و بازي نمايند.

17.4 - مجوز کتبي مديريت تربيت بدني نيروهاي مسلح براي بازيکنان سرباز شاغل در تيم‌هاي غيرنظامي فقط براي يک فصل معتبر مي‌باشد.

17.5 - باشگاه‌هاي نظامي و انتظامي نمي‌توانند بيش از دو فصل(تا پايان خدمت) با مشمولان عقد قرارداد نموده و آنان را بکار گيرند.

17.6 - باشگاه‌هاي نظامي و انتظامي نمي‌توانند با بازيکنان در حال خدمت سربازي قراردادشان را بيش از پايان خدمت سربازي تمديد يا تجديد نمايند.

17.7 - بازيکنان شاغل خدمت سربازي به محض اتمام دوره سربازي با رعايت ساير مقررات آئين‌نامه نقل و انتقالات در صورت بودن جاي خالي مي‌توانند در دو زمان مجاز نقل و انتقالات(قبل از فصل و نيم فصل) به تيم‌هاي اوليه تحت قرارداد خود اضافه شوند.

17.8 - بازيکنان شاغل خدمت سربازي پس از اتمام دوره سربازي با موافقت باشگاه تحت قراردادش مي‌تواند تا پايان نيم فصل اول يا دوم فعاليت خود را ادامه دهد.

17.9 - باشگاه‌هاي نظامي و انتظامي مي‌توانند به تعداد حداکثر 7 نفر از بازيکنان را که در طول فصل خدمت سربازي را به اتمام مي‌رسانند با رعايت ساير مقررات در اولين زمان مجاز نقل و انتقالات (نيم فصل) جايگزين نمايند.

17.10 - باشگاه‌هاي نظامي و انتظامي مي‌توانند فقط در دو زمان مجاز نقل و انتقالات(پيش از فصل و نيم فصل) اقدام به استخدام و يا جذب بازيکن نمايند.

17.11 - باشگاه‌هاي نظامي و انتظامي نمي‌توانند بازيکنان سرباز جذب شده و شاغل خود را به باشگاه‌هاي ديگر به هيچ عنوان انتقال دهند.

17.12- مدت زمان بازي در باشگاه نظامي و انتظامي جزو قرارداد باشگاه اوليه بازيکن سرباز جذب شده محسوب نمي شود.

ماده 18: حق‌الزحمه بازيکنان و مربيان

18.1 - حق‌الزحمه بازيکنان و مربيان اعم از داخلي و خارجي و شرايط پرداخت براساس اصل آزادي قرارداد و با رعايت ماده 10 قانون مدني به تشخيص طرفين بوده که حقوق و مزاياي آنها بايد دقيقاً در قرارداد ذکر شود.

18.2 – اگر باشگاه در پرداخت حقوق و مزاياي بازيکن مندرج در قرارداد کوتاهي نمايد، علاوه بر مجازات هاي انضباطي، هيأت رئيسه سازمان ليگ مي تواند از ثبت قرارداد جديد باشگاه تا پرداخت کليه مطالبات بازيکنان خودداري نمايد.

18.3 – هزينه استخدام

18.3.1 - هزينه استخدام تنها به بازيکناني پرداخت مي شود که قرارداد آنها بيش از 3 ماه مي باشد؛

18.3.1 - در صورتي که مدت قرارداد بازيکن و باشگاه بيش از يک سال بوده باشد، هزينه استخدام به صورت اقساط مساوي ساليانه پرداخت خواهد شد.

18.3.2 – در صورت انتقال بازيکن تحت قرارداد اگر مقداري از مبلغ هزينه استخدام باقي مانده باشد، برعهده باشگاه انتقال دهنده مي باشد که اين مقدار باقي مانده را به وي پرداخت نمايد مگر آنکه انتقال متعاقب خاتمه قرارداد توسط باشگاه به دليل نقض شروط قرارداد بوسيله بازيکن يا به درخواست بازيکن با اين اثر صورت گرفته باشد .

18.3.4. در صورت اختلاف ،اتاق حل اختلاف به درخواست باشگاه انتقال دهنده يا بازيکن تحت قرارداد به موضوع رسيدگي نموده که مي توان به تصميم کميته در نزد کميته فرجام سازمان ليگ درخواست استيناف داد.

18.4 - کليه قراردادها بعد از توافق بازيکن يا مربي و تأييد باشگاه بايد در هيأت فوتبال استان ثبت و در سازمان ليگ برتر و ليگ دسته اول نيز به فاصله 3 روز اداري به ثبت برسد و ملاک اجراء و زمان شروع قرارداد، روز و تاريخ ثبت در دبيرخانه و تأئيد آن در سازمان ليگ مي‌باشد.

ماده 19: قراردادهاي تبليغاتي

هرگونه قرارداد تبليغاتي که ميان بازيکن و باشگاه به صورت اختصاصي منعقد مي‌شود، جزئيات آن بايد در قرارداد بازيکن به صورت کامل ذکر شده و به عنوان ضميمه به قرارداد فرم شماره 12 پيوست گردد در غير اينصورت بازيکن موظف به رعايت قراردادهاي تبليغاتي باشگاه است.

ماده 20: شرايط لازم براي استفاده از بازيکنان

20.1 - هر بازيکن در صورتي مي‌تواند براي يک تيم در يک مسابقه رسمي وارد مسابقه شود که مجوز بازي او توسط کميته مسابقات سازمان ليگ صادر شده و حداقل يک هفته از ثبت قرارداد ارائه شده، گذشته باشد.

20.2 - قرارداد هر بازيکن بعد از ارسال مدارک لازم و بررسي توسط کميته مسابقات و ثبت در سازمان ليگ رسميت يافته و بازيکن در صورتي مي‌تواند براي تيم باشگاه تحت قرارداد وارد مسابقه رسمي شود که مجوز حضور او در سري مسابقات فصل توسط سازمان ليگ صادر و يک هفته تمام از تاريخ صدور مجوز گذشته باشد. باشگاه ها تنها در صورت دريافت مجوز کتبي از دبيرخانه سازمان ليگ و صدور کارت بازيکن مي‌توانند از بازيکن تحت قرارداد خود استفاده نمايند.

20.3 - کميته مسابقات سازمان ليگ موظف است پس از بررسي موارد ذيل نسبت به صدور مجوز مسابقه و صدور کارت ورود به مسابقات بازيکن اقدام نمايد:

- دريافت فرم شماره 12 (5 نسخه اصلي تائيد شده توسط بازيکن، باشگاه و هيأت فوتبال استان)، مدارک پيوستي و درخواستي ضميمه فرم؛

- شناسنامه ( اصل و رونوشت) تمام صفحات به همراه کارت ملي؛

- مدرک وضيعت خدمت نظام وظيفه(اصل و رونوشت)؛

- مدرک تحصيلي(رونوشت تأييد شده برابر با اصل)؛

- عکس 4 × 6 عادي تمام‌رخ و عکس با پيراهن ورزشي و شماره اختصاص داده شده؛

- کارت بيمه ورزشي(و رونوشت)؛

- تکميل و ارائه فرم‌هاي مرتبط با وضعيت قرارداد با توجه به وضعيت قبلي و فعلي بازيکن (اصل فرم)؛

- ارائه فيش خروج از استان و حق عضويت فدراسيون؛

- ارائه مفاصا حساب مالياتي از سازمان امور مالياتي استان محل قرارداد سال قبل؛

- استعلام از کميته وضعيت بازيکنان و کميته انضباطي توسط کميته مسابقات در مورد وضعيت بازيکنان؛

- ارائه فرم تأييد اخلاقي و رفتاري از کميته توسعه بازي‌هاي جوانمردانه و فرهنگي سازمان ليگ مرتبط با منشور اخلاقي و رفتاري.

20.4 - کميته مسابقات بعد احراز تکميل بودن مدارک مرتبط با قرارداد بازيکن ، پرونده را به دبيرخانه سازمان ليگ ارائه داده و دبير سازمان ليگ پس از بررسي موارد نسبت به تأييد پرونده ثبت‌نام بازيکن و ارائه آن به رياست سازمان ليگ جهت اخذ مجوز صدور کارت ورود به مسابقات اقدام خواهد کرد.

20.5 - موارد اختلافي و پرونده‌هاي فاقد مدارک در کميسيون پنج‌نفره‌اي متشکل از دبير سازمان ليگ، مسئولين کميته‌هاي نقل و انتقالات، مسابقات و فرهنگي سازمان ليگ به رياست رئيس سازمان ليگ مطرح شده و پس از بررسي در صورت لزوم مجوز صدور کارت ورود به مسابقات، با اخذ تعهد و تضمين لازم از بازيکن، مربي و باشگاه (بنا به مورد) صادر خواهد شد.

ماده 21: مراحل استخدام بازيکنان

21.1 - باشگاه‌ها و بازيکنان تنها مي‌توانند با رعايت کامل مقررات در يکي از زمان‌هاي مجاز نقل و انتقال که توسط سازمان ليگ اعلام مي‌گردد قرارداد منعقد و ثبت‌نام نمايند.

21.2 - باشگاه‌ها مي‌توانند با بازيکنان واجد شرايط مشروحه ذيل با رعايت کامل مقررات قرارداد تنظيم و منعقد نمايند:

• بازيکن تحت قرارداد با باشگاه ديگري نباشد؛

• قرارداد بازيکن منقضي شده باشد؛

• قرارداد بازيکن با باشگاه طرف قرارداد بدون هيچگونه قيد و شرطي با توافق طرفين فسخ شده باشد و يا قرارداد بازيکن توسط باشگاه يا بازيکن رد و توسط کميته حل اختلاف باطل شده باشد.

21.3 - ثبت قرارداد با 2 بازيکن آزاد بايد با تکميل فرم مربوطه و ارسال آن به دبيرخانه سازمان ليگ همراه باشد.

21.4 - براي عقد قرارداد با يک بازيکن که قبلاً تحت قرارداد بوده ، بايد فرم مربوطه پس از تکميل به همراه اصل درخواست باشگاه و يک نسخه از قرارداد(جديد) بازيکن به سازمان ليگ تحويل گردد.

ماده 22: وضعيت ثبت قرارداد کادر فني

سرپرست (مديرتيم)، مربيان، کادر پزشکي، مترجم، کادر خدماتي، مدير رسانه اي و يا هر عضوي که مجاز مي باشد از روي نيمکت تيم خود را در حين مسابقه همراهي نمايد، مي بايد نسبت به عقد قرارداد (فرم تيپ فدراسيون) با باشگاه اقدام نموده و يک نسخه از آن را به هيأت فوتبال و يک نسخه به سازمان ليگ مطابق با بند 20.3 فوق جهت ثبت قرارداد تسليم نمايند.

ماده 23: ابطال قرارداد

23.1 - قرارداد در پايان مهلت تعيين شده( فصل مسابقاتي که مورد نظر بوده) خاتمه مي يابد.

23.2 - قرارداد مي‌تواند قبل از پايان مهلت ثبت شده(اتمام فصل مسابقات) فسخ شود که در اين صورت پس از توافق طرفين بلافاصله بايد مراتب فسخ کتباً با امضاء بازيکن و باشگاه به سازمان ليگ ارسال گردد.

23.3 - بنابر رأي کميته وضعيت بازيکنان يا اتاق حل اختلاف، قرارداد بنابر دلايل قانوني غير صحيح تشخيص داده شده يا ادامه قرارداد تأييد نشده و فسخ و ابطال آن اعلام گردد.

23.4 - قرارداد جديد يک بازيکن در صورتي که بازيکن تحت قرارداد باشگاهي ديگر بوده و باشگاه قبلي با امر انتقال موافق نباشد، اعتبار نداشته و ابطال مي‌گردد( مشمول جرايم نيز خواهد بود).

ماده 24: ليست فروش

هر باشگاه موظف است در صورت عدم تمايل براي تمديد قرارداد، پانزده روز قبل از انقضاي مدت قرارداد بازيکن را در ليست فروش قرار داده و کتباً در قالب فرم مربوطه به سازمان ليگ اعلام کند. سازمان ليگ بايد 10 روز مانده به شروع فصل نقل و انتقالات، ليست بازيکنان آماده فروش را رسماً اعلام نمايد.

ماده 25: ليست رسمي بازيکنان يک باشگاه

پس از پايان يافت مهلت نقل و انتقالات در هر فصل، يک هفته قبل از شروع فصل جديد هر باشگاه موظف است که فرم ليست رسمي بازيکنان را تکميل و به سازمان ليگ تحويل نمايد. در اين فرم که نام تمامي بازيکنان استخدام شده باشگاه ذکر مي‌شود، اسامي بازيکنان بايد در گروه‌هاي زير دسته بندي و اعلام گردد:

• بازيکنان تحت قرارداد با شرايط سني آزاد (جوانان به بالا-21 نفر)؛

• بازيکنان تحت قرارداد با شرايط سني زير 23 سال (6 نفر)؛

• بازيکنان تحت قرارداد در دو رده سني پائين تر (جوانان و اميد -8 نفر) که اين تعداد تا شروع نيم فصل دوم مي تواند تکميل شود؛

• بازيکناني که با قرارداد موقت استخدام شده اند؛

• کارآموزاني که قرارداد کارآموزي امضاء کرده اند (تحت پوشش آکادمي).

ماده 26: ليست اعلام وضعيت بازيکنان در پايان فصل

26.1 - پانزده روز قبل از پايان مسابقات هر فصل باشگاه ها مي بايست ليست اعلام وضعيت بازيکنان را تکميل و به سازمان ليگ تحويل نمايد. در اين فرم که نام تمام بازيکنان استخدام شده در گروه هاي زير دسته بندي و اعلام گردد:

• بازيکنان تحت قراردادي که قرارداد آنها در آن فصل به اتمام ميرسند و باشگاه بر طبق آئين نامه نقل و انتقالات به آنها قرارداد جديد پيشنهاد کرده است؛

• بازيکناني که قرارداد آن ها در آن فصل خاتمه مي يابد اما باشگاه به آنها پيشنهاد تمديد قرارداد ارائه نداده است؛

• بازيکناني که قرارداد آن ها ادامه داشته و در فصل هاي بعدي مسابقات خاتمه مي پذيرد با ذکر زمان خاتمه قرارداد.

26.2 - در صورتي که باشگاه نام بازيکن طرف قرارداد خود را در مهلت تعيين شده در ليست اسامي درج نمايد، بايد موضوع را کتباً به بازيکن اطلاع دهد. اين بازيکن به عنوان بازيکن آزاد شناخته خواهد شد و باشگاه حقي بر بازيکن نخواهد داشت و موظف به پرداخت حق و حقوق قانوني بازيکن طبق قرارداد تا زمان استخدام وي در باشگاه ديگر مي باشد.

ماده 27: قطع عضويت

27.1 - هر باشگاهي که از عضويت در ليگ و دسته اول انصراف دهد (نه اين که سقوط کرده باشد) کليه بازيکنان تحت قرارداد به جز آن هايي که قرارداد موقت امضاء کرده اند در اختيار سازمان ليگ خواهند بود تا آن ها را به باشگاه هاي ديگر منتقل نمايند. بخشي از درآمد اين نقل و انتقال براساس نظر هيأت رئيسه سازمان ليگ و با رعايت سن و شرايط بازيکنان (برابر مقررات) به باشگاه خارج شده از ليگ پرداخت مي شود. در صورت لزوم گروه کارشناسي سازمان ليگ ارزش بازيکنان را مشخص و بايد باشگاه متقاضي آن را بپذيرد.

27.2 - بخشي از اين درآمد متعلق به سازمان ليگ است ولي هيأت رئيسه سازمان ليگ بايد اولويت را به يکي از موارد زير اختصاص دهد:

الف. به باشگاه خارج شده پرداخت نمايد تا بدهي احتمالي آن ها مستهلک گردد؛

ب. به باشگاه هاي ديگر مساعدت گردد.

ماده 28: تغيير وضعيت باشگاه

28.1 - در صورتي که سهام يک باشگاه واگذار شود، در وضعيت قراردادهاي موجود بازيکنان تغييري حاصل نخواهد شد مگر اينکه قبل از انتقال سهام، قرارداد بازيکن طبق مقررات منقضي ، فسخ يا ابطال شده باشد.

تبصره 1: امتياز تيم قابليت واگذاري ندارد.

28.2 - انجام نقل و انتقال و واگذاري سهام باشگاه هاي حاضر در مسابقات در رده هاي سني مختلف با توجه به مقررات و دستورالعمل هاي جاري در خصوص واگذاري تيم هاي مربوطه به شرح زير بلامانع مي باشد:

الف: باشگاه جديد مي بايست به صورت مؤسسه يا شرکت ورزشي داراي اساسنامه ورزشي و مدارک مربوط به ثبت شرکت ها باشد و نسبت به اخذ پروانه فعاليت از اداره کل تربيت بدني وزارت ورزش و جوانان استان اقدام نمايد؛

ب: بدواً باشگاه واگذار کننده مي بايست نسبت به اخذ مفاصا حساب با فدراسيون فوتبال اقدام نمايد؛

ج: توافق نامه کتبي (مبايعه نامه) در خصوص واگذاري سهام فيمابين باشگاه قديم و جديد مي بايست به تأييد هيأت فوتبال استان ذيربط برسد؛

د: کليه مراحل نقل و انتقال مي بايستي از طريق اداره ثبت شرکت ها با هماهنگي کميسيون ماده 5 اداره کل تربيت بدني وزارت ورزش و جوانان استان ذيربط انجام پذيرد؛

ه: پس از تحقق مراحل انتقال، هريک از باشگاه هاي قديم و جديد مي بايست به ميزان 5% (جمعاً 10%) از کل مبلغ مورد معامله مندرج در مبايعه نامه را در وجه هيئت فوتبال استان ذيربط پرداخت نمايند؛

ز: يک نسخه از کليه مستندات فوق الذکر را به فدراسيون فوتبال جهت اقدامات بعدي ارسال نمايند.

28.3 - چنانچه باشگاه به دلايلي منحل يا از شرکت در مسابقات انصراف دهد، بازيکن آن آزاد شناخته مي شوند و فدراسيون به قائم مقامي از باشگاه قبلي با باشگاه جديد بازيکن مذاکره کرده و پس از عقد قرارداد از جمع کل مبلغ مورد قرارداد 40% به خود بازيکن و از 60% باقيمانده، 75% سهم باشگاه قبلي، 20% به فدراسيون و يا سازمان ليگ و 5% به هيئت فوتبال استان مربوطه تخصيص مي يابد.

تبصره: بازيکنان آزاد شده در اولين زمان مجاز نقل و انتقالات مي توانند طبق ساير مقررات با باشگاه جديد عقد قرارداد نموده و مجوز بازي اخذ نمايند.



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







  • قالب وبلاگ