تاريخ : دو شنبه 6 آذر 1391برچسب:, | 13:51 | نویسنده : Amir

درس چهارم: تاريخ اروپا در قرون جديد
درس پنجم: سلسله ي قاجاريه چگونه تأسيس شد؟

سال گذشته با تاريخ اروپا در قرون وسطي آشنا شديد. پس از قرون وسطي دوره ي تازه اي در تاريخ پديد آمد كه به «قرون جديد» معروف است. از حدود سال 1500 تا 1800 ميلادي را قرون جديد مي گويند علت اين نام گذاري آن است كه در اين زمان وضع مذهبي، قرون جديد تقريباَ هم زمان با تاريخ ايران در دوره هاي صفويه، افشاريه و زنديه است.

 

  تحولات مذهبي:

در سال گذشته خوانديد كه در قرون وسطي رهبران مسيحيت كاتوليك كه در رأس آن ها «پاپ» قرار داشت به كمك كليسا در مهم ترين مسايل جوامع اروپايي از حكومت گرفته تا زندگي فردي مردم، نقش مهمي داشتند.
با اكتشاف جديد در علوم و فنون و ايجاد انديشه هاي جديد، كليسا و پاپ اعتراضاتي را در اين زمينه مطرح كردند. مارتين لوتر از كساني بود كه اين نوع انديشه ها را مطرح ساخت و عليه دستگاه پاپ دست به اعتراض زد. به همين دليل او و طرفدارانش را «پروتستان» يعني اعتراض كننده ناميدند.
تحولات مذهبي باعث جنگ هايي درميان اروپاييان شد كه به «جنگ هاي مذهبي» معروف اند.  

 

  رشد علم و صنعت و پيدايش استعمار:

 

از ديگر ويژگي هاي قرون جديد پيشرفت علوم و توسعه ي اختراعات در اروپا بود. در اواخر قرون جديد (قرن 18.م) اختراعات صنعتي رشد يافت و ماشين ها و ابزارهاي جديد جاي كارگاه ها و وسايل دستي را گرفت. ميزان توليد كالاها چند برابر شد و درنتيجه تجارت گسترش يافت. اين تحولات صنعتي نام گرفته است. با وقوع انقلاب صنعتي توجه كشورهاي اروپايي به سوي مناطقي از جهان كه داراي مواد اوليه ي صنعتي و يا بازار مصرف براي كالاهاي توليد شده در اروپا بودند جلب شد و همين امر به تدريج زمينه ي استعمارگري اروپاييان را فراهم كرد. اسپانيا و پرتغال اولين كشورهاي استعمارگر بودند.  

 

  تحولات اجتماعي و سياسي:

در قرون جديد تغييراتي در زمينه ي نقش مردم در سرنوشت خودشان و رابطه ي آن ها با حكومت ها ايجاد شد. مثلاَ در قرن هفدهم حكومت انگلستان از سلطنت استبدادي كه در آن پادشاه همه كاره ي كشور بود، به سلطنت مشروطه تبديل شد و داراي مجلس نمايندگان گرديد. هم چنين مردم فرانسه بر ضد حكومت لويي شانزدهم قيام كردند و موفق به بركنار كردن او شدند. اين قيام كه انقلاب كبير فرانسه نام گرفت از وقايع مهم تاريخ اروپا و جهان است. همچنين دولت مسلمان عثماني هم كه تا قرن هجدهم قدرتي مهم در آسيا و اروپا منسوب مي شد ضعيف شد. تا آنجا كه برخي دولت هاي اروپايي توانستند قسمت هايي از خاك آن كشور را تصاحب كنند.

 

  پرسش و جستجو درس 4:
1-
قرون جديد شامل چه زماني از تاريخ اروپاست؟

ج: از حدود سال 1500 تا 1800 ميلادي را قرون جديد مي گويند.  

 

  2- منظور از «انقلاب صنعتي» در اروپا چيست؟

ج: در اواخر قرون جديد اختراعات صنعتي رشد يافت و ماشينها و ابزارهاي جديد جاي كارگاه ها و وسايل دستي را گرفت. ميزان توليد كالاها چند برابر شد و درنتيجه تجارت گسترش يافت. اين تحول انقلاب صنعتي نام گرفته است.  

 

  3- كدام يك از موارد زير جزء تحولات سياسي – اجتماعي قرن جديد نيست؟

ج:
الف) ايجاد سلطنت استبدادي
ب) استقلال آمريكا
ج) انقلاب كبير فرانسه
د) تضعيف قدرت عثماني
مورد الف صحيح است.  

 

  4- ميان اجزاي كدام گزينه رابطه اي وجود ندارد؟

ج:
الف) انقلاب صنعتي ---- گسترش استعمار
ب) تحولات مذهبي ---- جنگ هاي مذهبي
ج) انقلاب صنعتي ---- استقلال آمريكا
مورد ج صحيح است.  

 

  درس پنجم: سلسله ي قاجاريه چگونه تأسيس شد؟
پادشاهي آقامحمدخان:

قاجارها يكي از طوايف ترك بودند كه پس از حمله ي مغول به ايران، به كشور ما وارد شدند و در استرآباد (گرگان) سكني گزيدند. در اوايل تأسيس سلسله ي زنديه رئيس ايل قاجار محمدحسن خان نام داشت كه در طي جنگ هاي آن زمان به قتل رسيد. كريم خان زند فرزند او آقامحمدخان را همراه خويش به شيراز برد. پس از مرگ كريم خان آقامحمدخان تلاش خود را براي رسيدن به قدرت و سلطنت آغاز كرد. بدين منظور او از شيراز فرار كرد و به سرعت خود را به استرآباد مركز ايل قاجار رساند. او برادران و مخالفان خود را مطيع خود ساخت و به تدريج دامنه ي نفوذ خود را توسعه بخشيد.
آقامحمدخان پس از سلطه بر گرگان و ديگر قسمت هاي مازندران درصدد مقابله با نيرومندترين رقيب خويش يعني لطفعلي خان زند برآمد و به اين منظور به شيراز حمله كرد. خان زند به مقابله پرداخت و توانست سپاه قاجاريه را در هم ريزد. اما به دليل نداشتن نيروي كافي به شيراز عقب نشست حاج ابراهيم خان كلانتر (صدراعظم لطفعلي خان) دروازه هاي شهر را روي خان زند بست و اورا راه نداد.لطفعلي خان ناچار به گرگان رفت ودرآنجا سنگر گرفت.اما سرانجام آقامحمدخان با فتح كرمان، او را در قلعه ي بم دستگير كرده و به قتل رساند. سپس متوجه گرجستان شد تا حاكم آنجا را مطيع خود كند. او در سال 1210 ه.ق برابر با 1174 ه.ش در تهران كه آنجا را پايتخت خود قرار داده بود، تاجگذاري كرد و رسماَ سلسله ي قاجاريه را پايه گذاري نمود. او پس از مدتي مجدداَ براي سركوب گرجستان به قفقاز رفت. و در اثر خشم دو تن از خدمتكارانش را تهديد به مرگ نمود. آنان نيز با اطلاع از اين مسئله، شبانه به چادر خان قاجار ريختند و او را كشتند.

 

 

  پادشاهي فتحعلي شاه:

پس از انتشار قتل خان قاجار، فتحعلي خان برادرزاده و وليعهد او به كمك و راهنمايي حاج ابراهيم خان كلانتر به سرعت خود را از شيراز به تهران رساند و بر تخت سلطنت نشست و خود را فتحعلي شاه خواند. در زمان پادشاهي فتحعلي شاه جنگ هاي ايران و روسيه اتفاق افتاد و دولت قاجار كه قادر به جلوگيري از تهاجمات كشورهاي همسايه شمالي خود نبود. طي دو قرارداد قسمت هاي زيادي از كشور ايران را به بيگانگان واگذار كرد.  

 

  روابط ايران و اروپا و جنگ هاي ايران و روسيه:

در درس چهارم خوانديد كه انقلاب صنعتي موجب توجه كشورهاي اروپايي به ديگر مناطق جهان براي كسب منافع اقتصادي شد. در زمان حكومت فتحعلي شاه همين موضوع باعث توجه همزمان سه كشور مهم آن زمان يعني فرانسه، انگلستان و روسيه به كشور ما گرديد.  

 

  روابط با فرانسه:

از مدت ها پيش از دوره ي قاجار، انگلستان موفق به سلطه بر هندوستان شده بود و در اين زمان هند بزرگ ترين مستعمره ي انگلستان بود. در زمان فتحعلي شاه ناپلئون بناپارت كه در فرانسه حكومت مي كرد. هم انگلستان را مورد حمله قرار داد و هم قصد كرد تا روسيه را تصرف كند و براي فتح هند و دستيابي به منافع انگليس تصميم گرفت تا با ايران روابط دوستانه برقرار كند. روسيه دشمن مشترك ايران و فرانسه بود. فتحعلي شاه كه مي دانست درمقابل روسيه ناتوان است، پيشنهاد دوستي فرانسه را پذيرفت و قراردادي ميان ايران و فرانسه بسته شد كه براساس آن ايران اجازه داد دولت فرانسه هر وقت بخواهد از خاك ايران به سوي هندوستان نيرو بفرستد و فرانسه نيز تعهد كرد كه تجهيزات نظامي به ايران بدهد و ايران را مقابل روسيه ياري كند. اما اندكي بعد، چون ناپلئون با روسيه پيمان دوستي بست، ايران را درمقابل روسيه تنها گذاشت.

 

 

  روابط با انگلستان:


تاريخ : دو شنبه 6 آذر 1391برچسب:, | 13:50 | نویسنده : Amir


پرسش و جستجوي درس سوم:

 

  5- سرانجام نادرشاه چه بود؟

ج: سرانجام هنگامي كه براي سركوبي يكي از شورش ها به خراسان رفته بود جمعي از سردارانش كه بر جان خود بيمناك بودند شبان گاه به چادر وي حمله كردند و او را به قتل رساندند.  

 

  6- سرانجام بزرگان كشور پس از قتل نادر چه كردند؟

ج: سرانجام جمعي از بزرگان كشور پسر رضاقلي ميرزا به نام شاهرخ را كه به دست دشمنانش نابينا شده بود در مشهد بر تخت نشاندند.  

 

  7- كريمخان زند چگونه پادشاهي بود؟ دوران حكومتش چگونه طي شد؟

ج: او چندان به تشريفات دربارها علاقه اي نداشت و با مردم به مهرباني رفتار مي كرد. او به پاس احترام نادر خراسان را همچنان در دست شاهرخ باقي گذاشت. دوران حكومت بيست ساله كريمخان تقريباَ با آرامش سپري شد و تنها جنگ خارجي زمان او، فتح بصره بود.  

 

  8- آثار به جاي مانده از دوره كريم خان را نام ببريد؟

ج: ارگ كريم خان – مسجد وكيل – بازار وكيل  

 

  9- پس از كريم خان چه كسي به سلطنت رسيد؟ چگونه؟

ج: لطفعلي خان . پس از چندين سال كشمكش ميان يكي از افراد خاندان زند به نام لطفعلي خان كه جوان و بسيار شجاع بود توانست بر مدعيان سلطنت پيروز شود و دولت زنديه را بار ديگر سروسامان بخشد.  

 

  پرسش و جستجوي درس سوم:
1-
جنگ مهماندوست ميان چه كساني روي داد؟

ج: نادرشاه و اشرف افغان  

 

  2- چرا نادر به هند لشكر كشيد؟

ج: افغان هاي ياغي پس از فتح قندهار به وسيله ي نادر به دهلي گريخته بودند و چون دولت هند حاضر به تسليم آن ها به نادر نبود، شاه افشار به هند لشكر كشيد و توانست در جنگ كرنال آن كشور را شكست داده و دهلي پايتخت آن را تصرف كند.  

 

  3- با توجه به نمودارص18 به اين سئوالات پاسخ دهيد:

ج:
نادر در چندسالگي توانست افغان ها را شكست دهد؟ 42 سالگي
در چند سالگي شاه ايران شد؟ 48 سالگي
در چند سالگي به قتل رسيد؟ 60 سالگي  

 

  4- چرا در زمان افشاريه و زنديه به تدريج تجارت خارجي ايران كاهش يافت؟

ج: چون پس از حكومت صفويان وضع ايران آشفته شد و تا سال هاي سال حكومتي پايدار تشكيل نگرديد. اين مسئله باعث كاهش فعاليت هاي تجاري و كشاورزي شد.  

 

  5- به نظر شما چرا نادر پس از بركناري تهماسب دوم خود را شاه ايران اعلام نكرد؟

ج: خاندان صفوي در ايران شهرت و محبوبيت زيادي داشته و داراي نفوذ معنوي و هواداران بسيار بودند بنابراين نادر ابتدا خود را شاه اعلام نكرد تا در شوراي مغان سلطنت را با شرايطي كه خود مي خواست بپذيرد



تاريخ : دو شنبه 6 آذر 1391برچسب:, | 13:47 | نویسنده : Amir

بخش سوم
انرژي ،‌زندگي

در علم فيزيك كار دقيقاً همان معنايي را كه روزانه از آن استفاده مي كنيم ندارد. مثلاً گاهي مي گوئيم هيچ كاري انجام نشده است. در حاليكه از نظر فيزيكي كار انجام شده است و بر عكس گاهي از نظر فيزيكي كاري انجام نشده است. ميدانيد وقتي به يك جسم ساكن نيرو وارد شود، ممكن است جسم در جهتي كه نير بر آن وارد مي شود به حركت درآيد. در اين صورت مي گوئيم نيرو روي جسم كار انجام داده است.
البته فقط در هنگام به حركت درآوردن اجسام ساكن كار انجام نمي شود. بلكه اگر نيرويي بر يك جسم متحرك نيز وارد شود، ممكن است سرعت يا جهت حركت جسم،‌در جهت وارد شدن نيرو تغيير كند. در چنين حالتي هم كار انجام مي شود،‌گاهي بر يك جسم نيرو وارد مي شود ولي چون جسم به حركت در نمي آيد، در واقع كاري انجام نشده است.


براي مثال وقتي يك وزنه بردار،‌وزنه اي را از روي زمين بلند مي كند و به بالاي سرش مي برد، كار انجام مي دهد اما زماني كه وزنه را بالاي سر خود نگه مي دارد، ديگر از نظر فيزيكي كاري انجام نداده است. ممكن است تصور كنيد كه در اين حالت وزنه بردار انرژي مصرف مي كند و در نتيجه، به سرعت خسته مي شود، بله اين امر كاملاً درست است اما بايد توجه داشت كه در اين حالت ،‌انرژي وزنه بردار صرف فعاليت هاي داخلي بدن او مي شود ولي بر روي ج سم كاري انجام نمي شود. زيرا جسم در اين حالت ساكن است و هيچ گونه حركتي ندارد. وقتي براي بلند كردن يك وزنه يا نگهداشتن آن تلاش مي كنيد، ماهيچه هاي شما مرتباً برا ثر پيام هاي عصبي كه از مغز دريافت مي كند منقبض مي شود. در ماهيچه ها با هر بار انقباض،‌تعداد بسيار كمي كار انجام مي شود. در طول چند ثانيه، تعداد انقباض ها به هزاران بار مي رسد و در نتيجه در مجموعه تعداد بسيار زيادي كار انجام مي شود.

هم چنين گاهي نيرويي بر يك جسم وارد مي شود اما جسم در جهت وارد شدن نيرو حركت نمي كند، مثلآً فردي را در نظر بگيريد كه جعبه چوبي سنگيني را در دست دارد و آن را در جهت افقي حركت مي دهد. در اين حالت فرد دو نيرو بر جسم اثر مي كند، يك نيرو درست برابر با نيروي وزن جسم اما در جهت بالا (خلاف جهت گرانش) به منظور نگهداشتن جسم و جلوگيري از افتادن آن بر روي زمين و نيروي ديگري بصورت افقي بهمنظور به حركت درآوردن جسم به طرف جلو.
نيروي اول كار انجام نميدهد چون در جهت وارد شدن آن، جسم جابه جا نمي شود، اما نيروي دوم يعني نيرويي كه از سوي فرد براي به حركت درآوردن جسم به طرف جلو وارد مي شود، كار انجام مي دهد.

 

  محاسبه اندازه گيري كار :

براي محاسبه مقدار كار انجام شده مي توان از معادله ي زير استفاده كرد:
جابجايي × نيرو = كار
اين معادله نشان ميدهد كه مقدار كار انجام شده روي يك جسم به ميزان نيرويي كه بر جسم وارد مي شود و كار انجام مي دهد و نيز اندازه ي جابجايي جسم بستگي دارد و هر چه اين دو بيشتر باشند، مقدار كار انجام شده نيز بيشتر است.
در اين معادله، نيرو بر حسب نيوت ن(N) جابجايي بر حسب متر (M) و مقدار كار بر حسب ژول (J) است.
به خاطر داشته باشيد كه وزن هر جسم بر روي زمين، نيروي گرانشي است كه از طرف زمين بر آن جسم وارد مي شود و از نظر عددي،‌تقريباً مساوي با ده برابر جرم آن جسم بر حسب كيلوگرم است يعني :
10×
جرم جسم بر حسب كيلوگرم = وزن جسم بر حسب نيوتون  

 

  كار و انرژي :

از سالهاي قبل ب انرژيهاي گوناگون هم چون انرژي پتانسيل ، جنبشي، الكتريكي تابشي، مكانيكي، صوتي، گرمايي، شيميايي و هسته اي آشنا شويد. هم چنين دانستيد كه براي اندازه گيري انرژي از يكاي ژول، استفاده مي شود. مثلاً اگر جسمي به وزن يك نيوتون در فاصله ي متري سطح مين قرار داشته باشد. مقدار انرژي پتانسيل گرانشي آن نسبت به سطح زمين برابر با يك ژول است.
انرژي و كار به يكديگر كاملاً مربوطند. بطوريكه مي توان گفت: هر گاه كاري انجام شود ممكن است حالت هاي زير براي انرژي پيش آيد:
1-
هنگام انجام كار،‌انرژي از صورتي يا نوعي به صورت يا نوع ديگر تبديل مي شود.



2 – هنگام انجام كار، انرژي از يك جسم به جسم ديگر انتقال يابد


در فيزيك انرژي چنين تعريف مي شود: انرژي توانايي انجام كار است. طبق اين تعريف اگر جسمي انرژي داشته باشد، مي تواند كار انجام دهد. البته گاهي يافتن راهي براي عملي ساختن اين امر مشكل است. يعني بعضي اوقات ممكن است جسمي انرژيداتشه باشد اما آزاد سازي انرژي آن و به حركت درآوردن اجسام بوسيله ي آن كار آساني نباشد، مثلاً در هسته ي اتم ها انرژي فراواني ذخيره شده است اما آزادسازي اين انرژي و انجام كار به وسيله آن نيازمند فناوري در سطح بالاست. همانطور كه گفته شد كار و انرژي ارتباط بسيار نزديكي با هم دارند. بطوري كه مي توان گفت هر كاري كه انجام مي شود حتماً انجام كار باتبديل انرژي همراه است و با انرژي از جسمي به جسم ديگر انتقال يافته است. هم چنين هر گاه جسمي داراي انرژي باشد مي توان در صورت ايجاد شرايط مناسب به كمك آن انرژي جسمي را به حركت درآورد.
 

 

  توان، سرعت انجام كار:

هنگام بالا دويدن از پله ها، درست به اندازه ي بالارفتن آهسته و قدم به قدم كار انجام مي شود. هم چنين كار انجام شده به وسيله دو دونده ي دوي صدمتر تقريباً با هم برابراست در حاليكه فقط يكي از آن ها به عنوان برنده اعلام مي شود. در زندگي ما مدت زمان كه طول مي كشد تا كاري معين انجام شود يكي از عوامل مهم در انجام آن كار به شمار مي آيد. ما اين عامل را در فيزيك با نام توان مي شناسيم . توان به معني سرعت انجام كار است. به عبارت ديگر توان نشان دهنده ي ميزان كار انجم شده در واحد زمان است. سرعت انجام كار به وسيله دونده اي كه مسير مسابقه را زودتر طي مي كند بيشتر است. به عبارت ديگر توان اين دونده از دونده ي ديگربيشتر است.
براي محاسبه توان از معدله زير كه به آن معادله توان مي گوئيم، استفاده كنيم.

 مقدار كار انجام شده

توان=

 زمان انجام كار

در اين معادله مقدار كار انجام شده بر حسب ژول (J) مقدار زمان انجام كار بر حسب ثانيه (S) و توان بر حسب وات (W) است.
يك وات توان ماشيني است كه در مدت يك ثانيه يك ژول كار انجام ميدهد. مفهوم توان هم براي نشان دادن سرعت انجام كار توسط يك فرد يا يك ماشين و هم براي مشخص كردن سرعت توليد يا مصرف انرژي بوسيله دستگاهها استفاده مي شود. مثلاً وقتي گوئيم توان يك لامپ برقي 100 وات است يعني در هر ثانيه 100 ژول انرژي الكتريكي توسط اين لامپ مصرف و مطابق قانون پايستگي انرژي 100 ژول انرژي گرمايي و تابشي (نور) به وسيله آن توليد مي شود.
شايد تصور كنيد كه استفاده از جك براي بلند كردن اتومبيل سبب مي شود كه ما كار كم تري براي بلند كردن آن انجام دهيم اما هرگز چنين نيست . طبق معادله كار ، براي بلند كردن اتومبيل، بايد مقدار معين كار انجام مي شود و اين مقدار با به كارگيري جك كاهش پيدا نمي كند. جك تنها كار را آسانتر مي كند. جك به شما كمك مي كند تا با نيرويي در حدود 100 نيوتون اتومبيل را بلند كنيد.به وسايلي كه در انجام كارها به ما كمك مي كنند تا كارها آسانتر انجام شود ماشين گفته مي شود مانند جك اتومبيل. ماشين ها به صورت هاي گوناگون در انجام كارها به ما كمك مي كنند. يكي از راه هاي كمك ماشين ها به ما ،تغيير محل وارد شدن نيرو به جسم و گاهي نيز تغيير جهت نيرو است.
هم چنين ماشين ها گاهي با افزايش مقدار نيرو به ما كمك مي كنند كه كارهايي را كه نمي توانيم انجام دهيم يا انجام آنها ممكن است سخت باشد به آساني انجام دهيم. گاهي هم با افزايش مسافت اثر نيرو بر جسم و افزايش سرعت انجام كارماشين ها به ما كمك مي كنند.
بعضي ديگر از ماشين ها به جاي افزايش نيرو. مسافتي را كه نيرو بر آن اثر مي كند افزايش مي دهند.
 

  مزيت مكانيكي يك ماشين :

ماشين ها مي توانند مقدار نيرويي كه به آن ها وارد مي شود. افزايش يا كاهش دهنده مزيت مكانيكي يك ماشين نسبت بين نيرويي كه ماشين به جسم وارد مي كند نيرويي كه به ماشين وارد مي شود را نشان مي دهد. مزيت مكانيكي يك ماشين از طريق معادله ي زير بدست مي آيد:

نيرويي كه ماشين به جس وارد مي كند (نيروي مقاوم)

مزيت مكانيكي=

نيرويي كه ما به ماشين وارد مي كنيم (نيروي محرك)

مزيت مكانيكي نشان مي دهد كه ماشين، نيروي وارده را چند برابر مي كند.  

 

  كار داده شده و كار گرفته شده از ماشين :


همان طور كه مشاهده مي شود وقتي كه شخص جعبه را مستقيماًاز روي زمين به داخل كاميون منتقل مي كند نيروي بيشتري را بكار مي برد اما مقدار جابجايي بار كم تراست. در نتيجه مقدار كار با حالتي كه فرد با استفاده از نيروي كم تر، همراه با جابه جايي بيشتر بار را به داخل كاميون مي برد. در مقايسه با حالت قبل – برابر است . يعني مقدار كلي كار انجام شده در هر دو حالت مساوي است و مي توان نتيه گرفت كه ماشين (سطح شيبدار) در مقدار كار انجام شده ، كاهش ايجاد نمي كند، بلكه فقط انجام كار را آسان تر مي نمايد.
مطابق قانون «پايستگي انرژي» هنگام تبديل شدن از يك صورت به صورت ديگر يا انتقال از يك جسم به جسم ديگر خلق و نابود نمي شود، بنابراين مقدار انرژي داده شده به يك ماشين نيز هميشه بامقدار انرژي كه از ماشين گرفته مي شود برابراست.
(انرژي گرفته شده از ماشين = انرژي داده شده به ماشين)
البته معمولاً مقداري از انرژي داده شده به ماشين ، صرف انجام كار مورد نظر مي شود كه به آن كار مفيد مي گوئيم. بقيه آن به صورت هاي مختلف مثلاً به صورت گرماي ناشي از اصطكاك هدر مي رود. به اين مقدار از انرژي به هدر رفته، انرژي تلف شده گفته مي شود.
در هر وسيله ميتوان نسبت كار مفيد به كل انرژي داده شده به دستگاه را به عنوان يك عامل مهم در كيفيت آن وسيله در نظر گرفت اين نسبت بازده نام دارد. به معادله ي زير توجه كنيد:

انرژي يا كار مفيد گرفته شده از وسيله

بازده ماشين =

كل انرژي داده شده بوسيله

 

GetBC(22);

تاريخ : دو شنبه 6 آذر 1391برچسب:, | 13:41 | نویسنده : Amir


درس سوم: افشاريه و زنديه، دو سلسله ي كم دوام

 

  1- شاه عباس براي آن كه با آسودگي خاطر به جنگ با ازبكان برود، چه كرد؟

ج: او پس از منظم ساختن اوضاع داخلي با عثماني ها از در صلح درآمد و حتي قسمت هايي از غرب و شمال غرب ايران را به آنان واگذار كرد. زيرا مي خواست با خيال راحت به جنگ ازبكان برود.  

 

  2- شاه عباس از خاطره ي شكست ايرانيان در جنگ چالدران چه عبرتي آموخت و براي جبران آن چه كرد؟

ج: علت شكست سپاه ايران در جنگ چالدران اين بود كه ارتش عثماني داراي توپ و تنگ بود ولي ارتش ايران فاقد اين سلاح ها بود و از تيروكمان استفاده مي نمود. شاه عباس ابتدا به كمك انگليسي ها به ساختن توپ و تفنگ پرداخت و سپس جنگ با عثماني را آغاز كرد.  

 

  3- چرا انگليسي ها در جنگ ميان ايران و پرتغال به ايران كمك كردند؟

ج: علت همكاري انگليسي ها با ايران آن بود كه چون انگليسي ها خود از دول استعمارگر بودند، اولاَ با پرتغالي ها در تجارت رقابت داشتند و ثانياَ دولت ايران آنان را تهديد كرده بود كه اگر با پرتغالي ها وارد جنگ نشوند حق تجارت با ايران را نخواهند داشت.  

 

  4- دلايل تمايل اروپاييان براي برقراري رابطه با ايران در دوره صفوي چه بود؟

ج: يكي از علل ايجاد اين رابطه جنگ هاي عثماني ايران و دولت هاي اروپايي نظير اسپانيا بود. دلايل ديگر رقابت هاي تجاري سياسي و نظامي دولت هاي اروپايي با يك ديگر بود كه باعث مي شد هر كدام از آن ها بكوشد تا توجه ايران را به خود جلب كند.  

 

  درس سوم: افشاريه و زنديه، دو سلسله ي كم دوام
ابتداي كار نادر مؤسس سلسله ي افشاريه

نادرشاه از پادشاهان مشهور ايران است. هنگامي كه افغان ها به رهبري محمود افغان اصفهان را تصرف كردند و شاه سلطان حسين را به قتل رساندند، نادر يكي از شهرهاي خراسان (ابيورد) حكومت مي كرد، با سقوط اصفهان و قتل شاه سلطان حسين پسر او به نام شاه تهماسب دوم كه از اصفهان به قزوين گريخته بود خود را پادشاه ايران خواند محمود افغان بعدها توسط پسرعمويش اشرف افغان به قتل رسيد. او پس از تحمل شكست هاي ديگري از نادر، در نزديكي اصفهان و فارس مجبور شد به افغانستان بگريزد. اما در بلوچستان به قتل رسيد، بدين ترتيب پس از هفت سال، شورش افغان ها به پايان رسيد. (1142 ه.ق)  

 

  پادشاهي نادر

 

پس از پيروزي بر دشمنان خارجي و آرام ساختن اوضاع داخلي كشور نادر در سال 1148 ه.ق بزرگان كشور را براي تشكيل شورايي در دشت مغان فراخواند. بدين ترتيب شاه عباس سوم از سلطنت خلع گرديد و حكومت سلسله ي افشار با پادشاهي نادر آغاز شد. نادر 12سال پادشاهي كرد. او دائماَ به لشكركشي به نواحي مختلف مشغول بود و در اين مدت توانست بحرين، قندهار، خوارزم، بخارا و بسياري از نواحي ديگر را فتح نمايد. مهم ترين فتح نادر، فتح هندوستان بود. افغان هاي ياغي پس از فتح قندهار به وسيله ي نادر، به دهلي گريخته بودند و چون دولت هند حاضر به تقسيم آن ها با نادر نبود، شاه افشار به هند لشكر كشيد و توانست در جنگ كرنال آن كشور را شكست داده و دهلي پايتخت آن را تصرف كند. پس از فتح دهلي پادشاه هند جواهرات گران بهاي بسياري ازجمله الماس هاي كور نور و درياي نور را تقديم نادر نمود.  

 

  افشاريان پس از قتل نادر:

 

پس از قتل نادر، سپاه بزرگ او از هم پاشيد و سرداران سپاه او كه هركدام حاكم يكي از نواحي ايران بوند به محل حكومت خود بازگشتند و ادعاي استقلال كردند. درنتيجه اوضاع كشور سخت آشفته شد. سرانجام جمعي از بزرگان كشور نوه ي نادربه نام شاهرخ را كه نابينا بود، در مشهد بر تخت نشاندند.  

 

  به حكومت رسيدن كريم خان زند:

از ميان اين سرداران ، سرانجام كريمخان زند توانست بر مدعيان ديگر پيروز شود و سلسله ي زنديه را تأسيس كند.
كريمخان شيراز را پايتخت خود قرار داد و حدود بيست سال در قسمت بزرگي از ايران، با انصاف و مروت حكمراني كرد. او به جاي عنوان پادشاه لقب وكيل الرعايا را براي خود برگزيده بود و تلاش اصلي او حفظ كشور و جلوگيري از شورش هاي داخلي بود. دوران حكومت كريم خان زند تقريباَ با آرامش سپري شد و تنها جنگ خارجي او جنگ با عثماني بود كه به فتح بصره انجاميد.  

 

  جنگ هاي جانشيان كريم خان با يك ديگر:

 

پس از مرگ كريم خان، افراد خاندان زند براي رسيدن به سلطنت با يك ديگر به جنگ و جدال پرداختند. به جز افراد خاندان زند، يكي از سران ايل قاجار به نام آقامحمدخان نيز قدم به ميدان گذاشته و توانسته بود گرگان، مازندان، تهران و نواحي اطراف آن را تصرف كند.
سرانجام پس از چندين سال كشمكش يكي از افراد خاندان زند به نام لطفعلي خان كه جوان بسيار شجاعي بود توانست بر مدعيان سلطنت پيروز شود و دولت زنديه را بار ديگر سروسامان بخشد. در اين لشكركشي لطفعلي خان به زودي كشته شد و با قتل او سلسله ي زنديه منقرض شد  

 

  اوضاع اجتماعي ايران در زمان افشاريه و زنديه:

 

 

كريمخان زند پس از پيروزي بر رقيبان شيراز را پايتخت خود قرار داد و بناهاي مهمي نظير بازار وكيل، مسجد وكيل و غيره در آن ساخت. ولي مي كوشيد روابط خوبي با مردم داشته باشد. در زمان كريمخان امنيت دو كشور برقرار گرديد و فعاليت هاي اقتصادي از سر گرفته شد.  

 

  پرسش از متن درس 3:
1-
با سقوط...... و قتل ......شيرازه حكومت مركزي از هم پاشيد.

ج: اصفهان – شاه سلطان حسين  

 

  2- چرا اشرف افغان تصميم به جنگ با نادر گرفت؟

ج: چون خبر پيروزي نادر در خراسان به اشرف افغان رسيد، تصميم به جنگ با نادر را گرفت زيرا از قدرت گرفتن شاه تهماسب بسيار مي ترسيد.  

 

  3- شوراي دشت مغان چه بود؟

ج: پس از پيروزي بر دشمنان خارجي و آرام ساختن اوضاع داخلي كشور، نادردر سال 1148 ه.ق بزرگان كشور را براي تشكيل شورايي در دشت مغان فراخواند. در شوراي دشت مغان نادر اعلام كرد كه وظايف خود را انجام داده و تصميم به استراحت و كناره گيري از كارها را دارد بزرگان كشور كه مي دانستند او مايل به سلطنت است به اتفاق آرا، وي را به سلطنت پذيرفتند.  

 

  4- جنگ كرنال بين چه كساني رخ داد؟

ج: نادرشاه و پادشاه هند  



تاريخ : دو شنبه 6 آذر 1391برچسب:, | 13:39 | نویسنده : Amir

 درس دوم: صفويان (2
شاه عباس، مشهورترين پادشاه صفوي:

سلسله ي صفوي را شاه اسماعيل تأسيس كرد. شاه تهماسب آن را تثبيت نمود و شاه عباس قدرتمند ساخت. شاه عباس پنجمين پادشاه صفوي است. هنگامي كه به پادشاهي رسيد ازبكان، عثماني ها و پرتغالي ها قسمت هايي از مرزهاي ايران را تصرف كرده بودند. سرانجام شاه عباس نوه ي شاه تهماسب توانست به كمك بعضي از سران قزلباس به سلطنت برسد. شاه عباس پس از منظم ساختن اوضاع داخلي با عثماني ها از در صلح درآمد و حتي قسمت هايي از غرب و شمال غرب ايران را به آنان واگذار كرد. او بدين ترتيب توانست شكست بسيار سختي بر ازبكان وارد سازد.
پس از سركوب ازبكان شاه عباس براي جنگ با عثماني نقشه كشيد. يكي از وقايع مهم شاه عباس جنگ با استعمارگران پرتغالي است. پرتغالي ها كه ابتدا به ظاهر براي تجارت به خليج فارس آمده بودند پس از چندي با استفاده از كشتي هاي خود جزاير بحرين و هرمز و نيز بندر گمبرون را تصرف كردند. براي اخراج پرتغالي ها سپاه شاه عباس ابتدا جزيره ي بحرين و بندر گمبرون را آزاد ساخت. از آن پس، اين بندر بندر عباس ناميده شد. دوره ي شاه عباس زمان اوج قدرت صفويان است. او علاوه بر پيروزي هاي خارجي‏، در داخل كشور نيز كارهاي متعددي انجام داد.


 

  ضعف و سقوط دولت صفوي:

پس از شاه عباس چهار پادشاه ديگر بر تخت سلطنت تكيه زدند كه بيشتر آن ها افرادي ضعيف و نالايق بودند. در زمان حكومت آنان از قدرت دولت صفوي كاسته شد و سرانجام به سقوط كامل سلسله ي صفوي انجاميد. بطور كلي دلايل ضعف و سپس سقوط سلسله ي صفوي را مي توان چنين خلاصه كرد:
1-
پادشاهان صفوي پس از شاه عباس، براي اداره ي كشور تربيت نشده بوند و بيشتر وقت خود را در كاخهاي عيش و نوش مي گذراندند.
2-
آنان اغلب افرادي مستبد و خونريز بودند و نزديكان خود و بزرگان كشور را از بين مي بردند.
3-
به خاطر ضعف و بي لياقتي اين پادشاهان، درباريان سودجو و ظالم شروع به سوءاستفاده از قدرت كردند. از مردم ماليات هاي سنگين گرفتند، درنتيجه كشور دچار هرج و مرج شد.
سقوط دولت صفوي در زمان شاه سلطان حسين به وقوع پيوست. در زمان سلطنت او افغان ها كه جزو مردم ايران بودند دست به شورش زدند و به اين علت كه در اواخر حكومت صفوي گرگين خان، حاكم قندهار، شروع به ظلم و ستم به افغان ها نمود؛افغان ها به رهبري يكي از رؤساي خود به نام محمود دست به شورش زدند و از راه كوير به سوي اصفهان حركت كردند و اصفهان محاصره شد. اين محاصره ماه ها به طول انجاميد. سرانجام شاه سلطان حسين به دليل وضعيت بد مردم ناچار به تسليم شد و دروازه هاي شهر را باز كرد و پس از رفتن به اردوگاه محمود، سلطنت را تقديم كرد و محمود افغان با غارت مردم بر شهر مسلط شد.  

 

  روابط ايران با كشورهاي اروپايي در زمان صفويان:

در دوره ي صفوي ، ايران و كشورهاي اروپايي با يك ديگر رابطه ي گسترده اي برقرار كردند. يكي از علل ايجاد اين رابطه جنگ هاي عثماني با ايران و دولت هاي اروپايي نظير اسپانيا بود. دليل ديگر رقابت هاي تجاري، سياسي و نظامي دولت هاي اروپايي با هم ديگر بود كه باعث مي شد هر كدام از آن ها بكوشد تا توجه ايران را به خود جلب كند. علاوه بر اسپانيا، در اين زمان ميان ايران و انگليس فرانسه و هلند نيز روابطي وجود داشت. د ر اين دوره تحولات سياسي – اجتماعي در اروپا در جريان بود كه بر سرنوشت كشور ما نيز اثر گذاشت.  

 

  دولت و اداره ي كشور:

در رأس دولت صفوي پادشاه قرار داشت. بعداز پادشاه صدراعظم بود كه اعتماد الدوله ناميده مي شد. فرماندهان نظامي نيز از مقامات مهم بودند كه مستقيماَ از پادشاه دستور مي گرفتند. بنيان نيروي نظامي صفويان تا زمان شاه عباس و قبل از تشكيل نيروي منظم بر جنگجويان قزلباش بود. پس از آن كه در اواخر دوره ي صفوي فرماندهان نظامي به جمع آوري مال و كسب قدرت و راحت طلبي روي آوردند. دولت ايران ناتوان شد و به همين دليل نتوانست در مقابل افغان ها مقاومت كند.  

 

  فعاليت هاي اقتصادي:

در دوره ي صفويان تجارت داخلي و خارجي ايران گسترش فراوان يافت. احداث راه ها و كاروان سراها، برقراري امنيت و يكسان نمودن واحدهاي اندازه گيري (وزن، پول و ..) ازجمله عوامل رونق تجارت در اين زمان بودند. تجارت خارجي ايران در آن زمان بيشتر با كشورهاي چين، هند و كشورهاي اروپايي بود. مهم ترين صادرات ايران ابريشم، گلاب، قالي، خشكبار بود. درمقابل اسلحه و برخي كالاهاي ديگر به ايران وارد مي شد. در اين دوره كشاورزي توسط روستاييان و دامداري توسط عشاير انجام مي شد. در شهرهاي بزرگ نيز صنعت رواج يافت.ازمهم ترين كارخانه هاي اين زمان، كارخانه هاي توپ سازي و ابريشم بافي بود.


 

  هنر و دانش:

دوره ي صفويان يكي از دوره هاي درخشان در تاريخ هنر و معماري ايران است. علم نيز در اين دوره رونق داشت. پايتخت صفويان اصفهان بود كه هنوز بناهاي بسياري را از اين عصر به يادگار دارد. معماري، نقاشي و خطاطي و كاشي كاري ازجمله هنرهاي مهم اين روزگار بودند. علوم مذهبي نيز در اين دوره بسيار مورد توجه قرار گرفت و بزرگاني نظير ميرداماد و شاگردش ملاصدرا فيلسوف نامدار شيخ بهايي علامه ي مجلسي با تأليف كتاب هاي متعدد خدمات علمي ارزنده اي به اسلام انجام دادند.  

 

  پرسش از متن درس 2:
1-
سلسله صفوي را شاه .....تأسيس كرد، شاه .....آن را تثبيت نمود و شاه...... آن سلسله را قدرتمند ساخت.

ج: اسماعيل – تهماسب – عباس  

 

  2- چرا در آغاز پادشاهي شاه عباس، ازبكان، عثمانيان و پرتغالي ها قسمت هايي از مرزهاي ايران را تصرف كرده بودند؟

ج: زيرا پس از شاه تهماسب اوضاع كشور به خاطر كشمكش ميان جانشيان او دگرگون و نابسامان شده بود و راه را براي سركشي قزلباش ها و حمله عثماني ها و ازبكان به ايران باز شده بود.  

 

  3- چرا شاه عباس قزلباش ها را سركوب كرد؟

ج: شاه عباس آماده جنگ با عثماني شد، به همين منظور به كمك انگليسي ها به ساختن توپ و تفنگ پرداخت و با استفاده از توپ، سپاه ايران جنگ با عثماني را آغاز كرد.  

 

  4- پس از سركوب ازبكان، شاه عباس چه كرد؟

ج: او براي برقراري نظم و افزايش قدرت خود به سركوب قزلباش هاي سركش پرداخت.  

 

  5- اقدامات شاه عباس را بنويسيد؟

ج:
سركوب قزلباش ها
سركوب ازبكان
جنگ با عثماني ها
كمك گرفتن از انگليسي ها براي ساختن توپ و تفنگ
جنگ با استعمارگران پرتغالي  

 

  6- نام قبلي بندرعباس چه بود و از چه زماني بندرعباس نام گرفت؟

ج: بندر گمبرون – در زمان شاه عباس براي اخراج پرتغالي ها ابتدا سپاه ايران جزيره بحرين و بندر گمبرون را آزاد ساخت و از آن پس، اين بندر، بندرعباس ناميده شد.  

 

  7- رابطه ايران و كشورهاي اروپايي در دوره صفوي چگونه بود؟ چرا؟

ج: در دوره صفوي ، ايران و كشورهاي اروپايي با يك ديگر رابطه نزديكي برقرار كردند و يكي از علل ايجاد اين رابطه جنگ هاي عثماني با ايران و دولت هاي اروپايي بود.  

 

  8- بعداز پادشاه......بود كه.......نيز ناميده شد.

صدراعظم – اعتماد الدوله  

 

  9- چند تن از دانشمندان زمان صفوي را نام ببريد؟

ج: ملاصدرا، شيخ بهايي و علامه مجلسي  

 

 



تاريخ : دو شنبه 6 آذر 1391برچسب:, | 13:17 | نویسنده : Amir

درس يكم: صفويان (1


اوضاع ايران قبل از تشكيل دولت صفوي

آيا آخرين درس سال گذشته را به خاطر داريد؟ در آن درس خوانديد كه اوضاع كشور ما پس از انقراض دولت تيموريان بسيار آشفته و پريشان بود، زيرا به دليل نبودن حكومت واحد و قدرتمند، حكام و گردن كشان ايجاد ناامني كرده و آسايش عمومي را از ميان بردند و آبادي ها را ويران كردند. در اواخر قرن پنجم هجري حكومت هاي مختلفي در ايران تشكيل شد. اين حكومت ها پيوسته با يك ديگر مشغول جنگ بودند. چنان كه آق قويرنلوها موفق شدند قراقويونلوها را از ميان بردارند. به جز مخالفان داخلي، دشمنان خارجي نيز گاه و بيگاه به مرزها هجوم مي آوردند. مثلاَ ازبكان به خراسان حمله مي كردند و باعث خرابي هاي بسيار در اين منطقه مي شدند يا پرتغالي ها با كشتي هاي جنگي خود به خليج فارس آمده و در مورد تصرف سواحل و جزاير ايران بودند. در كنار اين ناامني ها و آشوب ها به دليل عوامل متعدد ازجمله اختلافات مذهبي تفرقه ي شديدي ميان مردم وجود داشت، زيرا در آن زمان مذهب رسمي در كشور وجود نداشت.

 

  تشكيل دولت صفوي (شاه اسماعيل)


سرانجام با تشكيل دولت صفوي در اوايل قرن دهم ه. ق اوضاع كشور ما عوض شد.سلسله ي صفوي به وسيله ي شاه اسماعيل تأسيس گرديد. او از نوادگان شيخ صفي الدين اردبيلي است.
شيخ صفي الدين مريدان زيادي داشت پس از او فرزندانش درصدد برآمدند با حمايت مريدان خود به قدرت برسند. بهترين طرفداران آنان هفت طايفه ترك به نام قزلباش ها بودند كه مذهب شيعه داشتند. سرانجام در سال 907 ه.ق شاه اسماعيل توانست به كمك آن ها به سلطنت برسد. شاه اسماعيل با رسمي كردن مذهب شيعه و سركوب مخالفان، توانست حكومتي قوي به وجود آورد و تبريز را به پايتختي انتخاب نمايد.
بعداز برقراري نظم در ايران، سپاه ايران عازم جنگ با ازبكان شد و با شكست ازبكان مرزهاي ايران بار ديگر از طرف شمال شرقي به رود جيحون رسيد و از طرف مشرق نيز با هند همسايه شد. در اين زمان در هند پادشاهي به نام بابر (بابِر) از نوادگان تيمور حكومت مي كرد.
با تشكيل دولت شيعه مذهب صفوي و قدرتمند شدن آن، سلطان سليم پادشاه عثماني به ايران حمله كرد. سپاهيان ايران به مقابله با آنان پرداختند و در محلي به نام چالدران با آنان به شدت جنگيدند در اين جنگ ايرانيان شكست خوردند. زيرا ارتش عثماني داراي توپ و تفنگ ولي ارتش ايران فاقد اين سلاح ها بود و از تير و كمان و شمشير استفاده مي نمود. پس از شكست چالدران تبريز اشغال شد ولي در اثر مقاومت مردم عثماني ها وادار به عقب نشيني شدند و شاه اسماعيل پس از چندي درگذشت.

 

  شاه تهماسب

پس از شاه اسماعيل فرزندش تهماسب به سلطنت رسيد او هنگامي كه كه بر تخت نشست اوضاع ايران به دليل حملات ازبكان و عثماني ها آشفته بود. او اوضاع ايران را آرام كرد و سپس به خراسان لشكر كشيد و ازبكان را بيرون راند و بعد با عثماني ها در مدت طولاني وارد جنگ شد. ولي سرانجام هر دوطرف حاضر به صلح شدند به دليل همين صلح پايدار، اوضاع داخلي ايران بهبود يافت.  

 

  پرسش از متن درس اول:
1-
آق قويونلوها موفق شدند كدام دولت را از ميان بردارند؟

ج: قراقويونلوها  

 

  2- در اواخر قرن نهم كدام دشمنان خارجي به مرزهاي ايران هجوم مي آوردند؟ اين دشمنان به كجاها حمله مي كردند؟

ج: ازبكان به خراسان حمله مي كردند و باعث خرابي هاي بسيار در آن منطقه مي شدند و پرتغالي ها با كشتي هاي جنگي خود به خليج فارس آمده و درصدد تصرف سواحل و جزاير ايران بودند.  

 

  3- شاه اسماعيل كه بود؟

ج: او از نوادگان يكي از صفويان معروف به نام شيخ صفي الدين اردبيلي است كه سلسله ي صفوي را تأسيس كرد.  

 

  4- مهم ترين طرف داران فرزندان شيخ صفي چه كساني بودند؟

ج: مهم ترين طرف داران آنان هفت طايفه ترك به نام قزل باشها بودند كه مذهب شيعه داشتند.  

 

  5- شاه اسماعيل در ابتداي سلطنت خود چه اقداماتي را انجام دادند؟

ج: در ابتدا شاه اسماعيل شروانشاهان و آق قويونلوها را شكست داد و به سرعت سراسر ايران و حتي قسمتي از عراق را تصرف كرده سپس با رسمي كردن مذهب شيعه و سركوب كردن گردن كشان داخلي و دشمنان خارجي حكومتي قوي و مركزي به وجود آورد و تبريز را به پايتختي انتخاب نمود.  

 

  6- با شكست ازبكان ايران با كدام كشور همسايه گرديد؟

ج: با شكست ازبكان مرزهاي ايران از طرف شمال شرقي به رود جيحون رسيد و از طرف شرق نيز با هند همسايه شد.  

 

  7- حمله كدام پادشاه عثماني به ايران منجر به جنگ چالدران رسيد؟

ج: سلطان سليم  

 

<

تاريخ : دو شنبه 6 آذر 1391برچسب:, | 13:9 | نویسنده : Amir



تاريخ : دو شنبه 6 آذر 1391برچسب:, | 13:9 | نویسنده : Amir



صفحه قبل 1 ... 808 809 810 811 812 ... 818 صفحه بعد
  • قالب وبلاگ